Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.05.2012 15:43 - 100 години от рождението на Яна Язова
Автор: jivi93 Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3986 Коментари: 7 Гласове:
6

Последна промяна: 23.05.2012 16:10

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
imageОткрих Яна Язова преди повече от 15 години, когато ми попадна романът й "Левски" от трилогията Балкани. Даде ми го една приятелка и след като го изчетох на един дъх, обиколих всички книжарници, защото исках да го имам и в моята библиотека. Няколко години по-късно го намерих в една антикварна книжарница, а по-късно си купих и останалите романи от трилогията. Това са едни от най-любимите ми книги, които препрочитам от време на време с възхищение и към литературния талант на авторката, и към героичините години от българската история, за коите е писано в тях.
Но днес, по повод 100 годишнината от рождението й, докато се ровех да потърся нейна снимка в нета, попаднах на 
материали, които ме накараха да настръхна. В тях се твърдеше, че оригиналните й ръкописи са били откраднати и то не от кого да е, а от Николай Хайтов, с намерение да бъдат издадени от него. Но, тъй като междувременно, във вестник АБВ излизат откъси от романа, последният се отказва да издава романа под свое име. Поразрових се още из нета и открих все повече и повече доказателства за това. Нарочно не публикувам препратки към всичко, което намерих, защото не ми се ще да изкарвам кирливите ризи на никого. И защото, въпреки че никога не съм харесвала Николай Хайтов като писател, се почувствах омерзена и предадена. Отвратена от онези тъмни години от българската история, когато ДС се е била разпростряла във всички сфери на живота и е опропастявала дори изкуството, за което си мислех, че е недосегаемо. А вие какво мислите?




Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

1. deathmetalverses - Прекрасни неща е писала Яна!
23.05.2012 21:10
Дори се учудих, преди години, бях ученик, че една жена може да пише така интересно и увлекателно - моля те, без да се обиждаш, просто тогава четях предимно писатели от мъжки пол; после прочетох и Жорж Санд, Мери Шели, някои истории на Агата Кристи, сестрите Бронте, Урсула Льогуин и т.н.

Хайтов, обаче аз не го харесвам, не само заради отвратителният му стил на писане, а и защото почна да се гаври с тленните останки на Левски - ако си спомняте една поредица от предавания по водената от Кеворк Кеворкян "Всяка неделя" - също агент на ДС;
Исках само да добавя, че и Иван Вазов много ми падна в очите, независимо какво е написал и колко то е значимо - след като се самопредлага, бидейки министър на народнот просвещение, за Нобелов лауреат пред международна комисия, дошла тук, у нас, специално да се запознае със Славейков - който им е препоръчан от Русия и Франция, и който по това време бере душа - май че беше някъде в Италия... Съжалявам, не си спомням точно фактите, че досега писах разни други неща, приготвяйки следващи статии за блога ми и главата ми е... Просто ме впечатли тази Ваша статия и взех отношение; Поздрави и приятни празнични дни! Здравко Спасов
цитирай
2. andorey - Ами и аз не искам да омаскарявам н...
23.05.2012 22:08
Ами и аз не искам да омаскарявам никого, но едно от най-известните произведения на Н. Хайтов "Диви разкази", също е взето от друг човек...
цитирай
3. mt46 - Някога
23.05.2012 22:17
се пошумя в печата за подобна "кражба", но аз не съм склонен да очерням някого, без да съм видял доказателства за вината му... У нас нерядко злобата, завистта, търсенето на сензация са водещи мотиви за очернянето на известни личности...
цитирай
4. jivi93 - deathmetalverses -Прекрасни неща е писала Яна!
25.05.2012 18:32
Благодаря за коментара. Този факт за Вазов не го знаех. Харесва ми като поет и писател, особено заради "Епопея на забравените". Не съм чувала за този факт, който ти споменаваш, но допускам, че е истина. Какво ли не прави политиката от хората и за съжаление, май само към лошо ги обръща.
цитирай
5. jivi93 - andorey
25.05.2012 19:52
andorey написа:
Ами и аз не искам да омаскарявам никого, но едно от най-известните произведения на Н. Хайтов "Диви разкази", също е взето от друг човек...

Да, и аз прочетох за това. Много жалко...
цитирай
6. jivi93 - mt46
25.05.2012 19:53
mt46 написа:
се пошумя в печата за подобна "кражба", но аз не съм склонен да очерням някого, без да съм видял доказателства за вината му... У нас нерядко злобата, завистта, търсенето на сензация са водещи мотиви за очернянето на известни личности...

Дано са само слухове!
цитирай
7. анонимен - Петър Величков
27.05.2012 00:48
Благодаря за публикацията и за отзивите. По-добре да се четат книгите на Яна Язова, вместо да изпадаме в ниските етажи на полковника от ДС Н. Хайтов. За съжаление случаят с романа Левски не бе решен както трябва от Т. Живков - той разпореди романът да излезе с името на Яна Язова, но крадецът Хайтов да не се закача. Повече подробности има в едно мое интервю в е-вестник. Романът Левски, както и Бенковски, Шипка, Александър Мащедонски и Соления залив подготвих по черновите. Оригиналите са откраднати и са в неизвестност и до днес. Ана Язова е единствеият писател, който е представен с чернови, а не окончателни преписи на най-важните си творби, всички те излязоха посмъртно.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: jivi93
Категория: Лични дневници
Прочетен: 594294
Постинги: 121
Коментари: 456
Гласове: 5519
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031